Аутори

Хероина српског неба: прва жена пилот у Србији

Аутор:

Ускоро ће се навршити тачно девет деценија од када се једна Српкиња винула под облаке. Те 1928. године, Даница Џени Томић, прелетела је провалију дубоку 2.500 метара и уписала се златним словима у историју српског ваздухопловства, поставши тако прва жена пилот у нашој земљи!

Даница Томић (Фото: Новости)

 

У времену у ком је живела Даница Томић (девојачко Бачић), жене су се углавном бавиле кућним пословима или делатностима везаним за традиционално женска занимања, но то Даницу није омело да се посвети, како се тада сматрало, мушком позиву, а својој највећој љубави  ̶  летењу.

 

О животу и раду Данице Томић сазнајемо из једног јединог извора, а то је часопис „Илустровани лист“ који је објавио причу о неустрашивој Српкињи која је „прва жена у нас која је правила лупинге, што је окретање авиона у ваздуху, и друге акробације.“

Даница Томић, 1928. године  (Фото: Историјски архив Београда / Википедија)

 

Несумњиво је да је ова изузетна Српкиња показала велику храброст и упорност и својим радом утрла пут садашњим генерацијама српских жена које желе да се посвете овом позиву.

 

Из истог текста сазнајемо да је Даница Томић била удата за команданта 6. ваздухопловног пука, мајора Миодрага Томића (Страгари, 1888 – Чикаго, 1962), који се као војни пилот посебно истакао за време Балканских ратова и Великог рата.

Војни пилот Миодраг Томић                       (Фото: Википедија)

 

Томић је припадао првој класи од шест пилота школованих у Француској 1912. године. Занимљиво је да је командант Томић први пилот који је извео борбени лет у Великом рату на Српском фронту и то на почетку Церске битке у августу 1914. године, али и да је био први српски пилот-ловац који је оборио непријатељски авион и то на Француском фронту 1916. године.

 

Своје велико и драгоцено пилотско искуство, Томић је пренео на своју супругу која је од њега учила све тајне пилотског позива. Захваљујући његовој подршци, али и својој упорности и жељи за знањем, Даница Томић постала је прва жена пилот у нас, односно прва жена која је, како у Југославији, тако и на Балкану, стекла диплому туристичког (спортског) пилота.

 

Испоставило се да је за Даницу Томић кључно било то што је у јесен 1930. године у „Политици“ објављен оглас „Друштва резервних летача“ за пријем кандидата у цивилну пилотску школу у Београду. Даница се јавила на тај оглас, а за ту своју одлуку имала је велику подршку свог супруга мајора Томића.

Насловна страна „Илустрованог листа“ из 1928. године, Миодраг Томић, тада Командант новоотвореног аеродрома „Београд“ и новоформираног елитног 6. ловачког пука (Фото: Википедија)

 

На конкурс су се пријавиле још две жене, Кристина Горишек и Загорка Плећевић, али се Даница показала као најбоља, била је боља чак и од неких мушких кандидата.

 

Током практичног дела испита, Даница је одушевила комисију која је била изненађена вештином којом је Даница управљала авионом, и која је а крају констатовала „да кандидат лети врло мирно, сигурно, сталожено и са веома ретким самопоуздањем.“

 

Положивши овај испит 1933. године, Даница је постала прва жена са летачком дозволом у Краљевини Југославији. На овом оствареном успеху, Даници Томић је честитке упутио и часопис „Наша крила“.

 

Даница Томић je била друга жена у свету која је добила пилотску дозволу након Рајмонд де Ларош која је ту дозволу добила 18 година пре српске авијатичарке.

Рајмонд де Ларош (Raymonde de Laroche, 1886 – 1919)                         (Фото: Wikipedia)

 

Нажалост, Даница Томић је попут многих знаменитих Српкиња потпуно заборављена.

 

 

Након што је њен супруг, мајор Миодраг Томић, током Другог светског рата пао у заробљеништво, Даници се губи сваки траг. Претпоставља се да му се након рата прикључила и да су заједно отпутовали у Америку.

 

Занимљиво је да о Даници Томић као првом српском женском пилоту не постоји никакав писани траг осим поменутог чланка у часопису „Илустровани лист“ који је и забележио незаборавне утиске о првом лету хероине српског неба.

 

 

Ана Стјеља