Аутори

„Када се природна склоност развије у страствену жељу, човек напредује ка свом циљу као у чаробним чизмама”

Аутор:

Готово да не постоји ствар која се не може третирати математички и чији се ефекти не могу предвидети или резултати одредити из постојећих теоријских и практичних података.“

Сетила сам се једног дана ових речи Николе Тесле док сам интензивно трагала за неоткривеном позицијом у свету моде на којој бих успоставила сопствени „посед“, својеврсни истраживачки камп у ненасељеном пространству које се простире далеко изван граница познатог и дефинисаног.

 

Сагледавајући протекло време јасно видим 2006. годину и тренутак у коме се рађа планетарни занос Теслом: дух науке потпуно прожима цивилизацију и прослава 150. годишњице Теслиног рођења долази као „природан“ исход глобалног одушевљења наново откривеним генијем. У таквој атмосфери лако и спонтано реагујем: надвременост онога што је Геније покушавао даје ми подстицај који се убрзо претаче у једну изложбу и једну колекцију.

 

Изложбу сам назвала С.Ф.Е.Р.А, колекцију Нимимина сфера.

 

Изложба С.Ф.Е.Р.А, фото: Владан Милисављевић

Изложба С.Ф.Е.Р.А, фото: Владан Милисављевић

 

Оба пројекта представљала су ауторски однос према специфичним одликама Теслиног промишљања али и – његовој животној поетици. Јер, бавећи се Теслом, јасно сам спознала да се он недвосмислено изјашњавао за конкретно схватање света у коме му је дато да живи и коме апсолутно безрезервно намењује своје духовне хоризонте, научне резултате, моралне норме и технолошке императиве али истовремено гледајући тај свет начином својственим великим уметницима, готово песнички.

С.Ф.Е.Р.А је тада постављена као мултимедијална представа у три сегмента. Повезани, говорили су о непревазиђености дела научника, неодољивости духа читавог тог времена и о „некодираности“ аутентичног феномена.

 

Два сегмента изложбе директно су корелирала са Теслином естетиком одевања. На свакој од постојећих фотографија, у сваком сачуваном сведочењу савременика, истиче се иста ствар: увек је носио црни фрак и белу кошуљу. Зидови галерије били су обложени са 150 белих кошуља са геометријским детаљима из Теслиних скица – за сваку годину од његовог рођења саставила сам по једну белу кошуљу. Бела боја је одувек синоним за чистоту, невиност, страст, нешто лепо и префињено. Асоцирала је на његову невину и анђеоску душу која га је улепшавала током читавог живота. На кошуљама је истовремено био пројектован и интерактивни видео рад који се преклапао са већ нанетим цртежима Теслиних патената и његовом геометријом.

Радећи ову изложбу, била сам сигурна у једну откривену чињеницу: Тесла је поседовао неисцрпну и необичну истраживачку машту. Био је предан неуморном трагању за новим сазнањима. Понирући у његово наслеђе и визуелизујући сопствене јаке утиске да бих дошла до С.Ф.Е.Р.Е, чула сам га како каже: „Млади човек не треба да жали што нема милион долара да би створио идеју. Мислити се може и без милион долара, а мишљење рађа идеје.“

Током припреме колекције „Нимимина сфера“, заокупила ме је једна друга Теслина мисао: да је све математички предвидиво.“Готово да не постоји ствар која се не може третирати математички и чији се ефекти не могу предвидети или резултати одредити из постојећих теоријских и практичних података.“

А математика се не бави бројевима већ животом, светом у коме живимо и новим идејама. Насупрот устаљеној представи да је досадна и неплодна, она је изузетно креативна. Један други научник, до границе космоса високи Милутин Миланковић, рекао је за математику да је то мисао и животворни зрак који је створио све друге науке које храни и подиже их својом топлотном снагом.

 

Детаљи и начин кројења одевних предмета из „Нимимине сфере“ прате део скица Теслиних патентних пријава, од „Фига 1“ до „Фига 8а“. Реч је о електромагнетном мотору. Форма којом је дефинисана колекција био је круг, сфера као најсавршенији геометријски облик. Стварајући колекцију тежила сам да сви њени састојци покажу уметничко ново истраживање које сам хтела да претворим у арену снажних осећаја при истинском догађању. Тесла је успео да укроти несавладиве, необуздане и, до тада, супростављене елементе у природи, математици, и чак уметности, како би креирао машине за корист Човеку. Неисцрпна машта и упоран рад су у сржи снаге његових открића.

Млади човек не треба да жали што нема милион долара да би створио идеју. Мислити се може и без милион долара, а мишљење рађа идеје.“

Нимимина сфера испунила је свој задатак, јер је успела да дочара део динамичног процеса Теслиног истраживања и израза, указавши истовремено на дубоки свет његових емоција, прекривен топлим и скривеним сензибилитетом какав је аутентично носио.

 

Пут чаролије Теслиних изума преточених и лични уметнички рад наставио се 2011. године, када сам добила позив да представљам Србију на Светској недељи моде (World Fashion Week) у Њујорку. Лична креативна енергија одвела ме је до Теслиног секундара високофреквентног трансформатора, обрнутог магнетног поља и индукционог мотора. Детаљи рукава костима симболично су указивали на индукциони мотор, док је сукња сечена из 32 поља представљала спирални Теслин секундар високо фреквентног трансформатора. Ефекат „црно на црно“ још више указује на комплексност Теслиног дела. Материјал костима у себи садржи рециклирану пластику која одаје утисак жице, док су плоче на сукњи биле пуњене памучном гуртном да би се изазвао утисак проласка струје кроз тканину.

Кулминација у реализованом моделу под називом „Индукција“ дошла је кроз дизајн водеће апликације на костиму, лика Тесле у голубу. То је светлост као бескрајни извор из кога истиче материја и распоређује се у свим облицима васионе. Голуб светлост чини стваралачку контемплацију над енергијом кретања. Сваки детаљ на костиму засебна је скаска о неизрецивој потреби за новим сазнањима кроз која – живимо.